Sokan tudják, sokan pedig nem, hogy a „Talált tárgyak osztálya” valóban létezik és működik. Egerben, a Polgármesteri Hivatal Dobó tér 2. szám alatti épületében (Városháza), az I. emeleten, a 23-as szobában bárki érdeklődhet, ha elvesztett egy számára fontos tárgyat. Különösen sok itt a kulcscsomó és a mobiltelefon, de a segítő szándékú egriek leadtak például komplett hátizsákokat, bőröndöket, sőt: van gazdátlan kerékpár, motor is.
A tavaszi-nyári időszakban megsokasodik az elvesztett és becsületes megtalálók által leadott kisebb-nagyobb tárgyak száma, hiszen számos rendezvény helyszíne a belváros. Nagyon fontos figyelni a magunkkal vitt táskákra, tárcákra, slusszkulcsokra, ám ha észrevesszük, hogy valamit elhagytunk, tanácsos egy próbát tenni: valós esély van ugyanis arra, hogy újra találkozhatunk vele a hivatal által működtetett „Talált tárgyak osztályán”. Ha pedig mi vagyunk a megtalálók, fontos, hogy tudjuk: hol és hogyan segíthetünk leginkább az ismeretlen tulajdonosnak.
A „keretek” és a fontos tudnivalók
A „Talált tárgyak osztályát” Eger jegyzője a Polgári Törvénykönyvről szóló-, a Közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló-, valamint a bírósági végrehajtásról szóló törvény alapján, ezek rendelkezéseinek megfelelően működteti. Ezek a jogszabályok pontosan rendelkeznek a talált tárgyak átvételének, tárolásának, értékesítésének és megsemmisítésének rendjéről.
A személyesen leadott, talált tárgyakat a Polgármesteri Hivatal Jogi Irodájának kijelölt munkatársa veszi át, ő gondoskodik azok tárolásáról. (A talált tárgyakat azonosítóval kell ellátni, mely tartalmazza az azonosításához szükséges iktatószámot és a találás időpontját is.) Kollégánk jegyzőkönyvet vesz fel a személyes beszolgáltatásról, amely tartalmazza a megtalálás helyét, idejét és annak körülményeit. A megtaláló nyilatkozik arról, hogy igényt tart-e az általa meglelt dolog tulajdonjogára. Munkatársunk haladéktalanul értesíti a tulajdonost/a tárgyat elvesztő személyt, amennyiben annak kiléte egyértelműen megállapítható.
Egyéb esetek:
Az olyan talált tárgyat, mely esetében az átvételére jogosult személy nem állapítható meg, a beszolgáltatástól számított három hónapon át megőrzi a hivatal. Ha ez idő alatt a jogosult jelentkezik, megkapja munkatársunktól a talált dolgot, ellenkező esetben (ha a talált tárgy a személyi tulajdon szokásos tárgyai körébe tartozik) a talált dolgot a megtalálónak adja ki a hivatal, amennyiben az jelezte, hogy igényt tart rá.
Ha sem a tulajdonos, sem a találó nem jelentkezik a beszolgáltatott dologért a megőrzési idő (három hónap) után sem, akkor az ügyintéző a talált dolog árveréséről a találást követő egy év elteltével gondoskodik, vagy selejtezi azt a megfelelő hivatali utasítás szerint.
A talált pénzről:
A talált pénzt a Jogi Csoport munkatársa a beszolgáltatást követően haladéktalanul, de legkésőbb két munkanapon belül eljuttatja a Gazdasági Irodának, a páncélszekrényben történő megőrzésre. Amíg ez meg nem történik, az összeget a Jogi Csoport zárható bútorszéfjében tárolják. Az átvételt az érintett hivatali szakirodák jegyzőkönyvben rögzítik. A talált pénz tulajdonosára és a megtalálóra vonatkozóan az egyéb talált tárgyakról szóló rendelkezéseknek megfelelő eljárásmenetet alkalmazza a hivatal. Ha azonban sem a tulajdonos, sem a megtaláló nem jelentkezik, úgy az összeget a találástól számított egy év elteltével – negyedévente összesítve – külön jegyzőkönyv felvétele mellett a Gazdasági Iroda befizeti a Magyar Államkincstár „Vegyes bevételek” elnevezésű alszámlájára.
Selejtezés és árverés:
A talált dolgokat – a megőrzési időt követően – félévente minősíti az erre kijelölt háromtagú bizottság, melyet a Polgármesteri Hivatal Jogi Csoportjának, Adó Irodájának és Gazdasági Irodájának egy-egy ügyintézője alkot.
Ha a talált tárgy nem képvisel értéket, személyes adatokat tartalmaz (pl. mobiltelefon), vagy más miatt biztonságosan nem értékesíthető, illetve árverése nem vezetett eredményre, úgy a dolgot az erre kijelölt bizottság megsemmisítendőnek ítéli és jegyzőkönyv felvétele mellett átadja a hulladékszállítást végző közszolgáltatónak.
A talált tárgyak árverés útján történő értékesítését az Adó Iroda végzi, évente egy alkalommal. A tárgyak jegyzékét és kikiáltási árukat, valamint az árverés időpontját és helyszínét az esemény előtt legalább 30 nappal meghirdetjük. Az értékesítendő dolgok megtekintését az árverés megkezdése előtt fél órával biztosítják kollégáink az érdeklődőknek. Az árverést lebonyolító bizottság egyik tagja a Gazdasági Iroda ügyintézője, aki számlát ad az értékesített, talált tárgy ellenértékéről, emellett a vevő igazolást is kap arról, hogy a befizetéssel megszerezte a dolog tulajdonjogát.